Vondt i knærne

Smerter i knær kan ha flere årsaker. Smerter i knær og omkringliggende strukturer er ett vanlig problem. Ofte beskriver pasienten at smerten er diffus, og vanskelig å lokalisere.

Har du ikke vært i en ulykke eller falt på knærne og har akutte problemer når du kommer til legen, får du ofte anbefalt å ta det med ro en stund å ta en tablettkur som skal lindre smerten. Er du avhengig av knærne i jobben må man da sykemelde deg for en periode.

Hva kan være årsaken?

Det finnes mange årsaksmekanismer som kan ligge bak knesmerter. Dårlig kosthold som gir vektproblemer, for lite mosjon og kroppslig inaktivitet eller dårlige sko. Det kan komme av overbelastning for kneleddet eller strukturer rundt kneet. En altfor rask økning av belastning i styrketrening eller feil trening kan være utløsende faktorer.

Nedsatt sirkulasjon til kneet, ubalanse i muskulaturen kan føre til for kraftig drag i muskler og sener rundt kneet. Dette kan føre til feilbelastninger som kan skade strukturer i kneet.

Hva gjør Naprapaten?

Vi gjør en nøye undersøkelse for å klargjøre årsaken til problemet og i blant må en ha videre utredning av ortoped. Naprapaten går ett steg lenger og søker også årsaken til smertene ved å undersøke fot, hofte eller rygg. Naprapatiens filosofi er at kroppen er en helhet og dens strukturer påvirker hverandre. Eksempelvis gir svake fotledd eller stiv rygg ofte smerter i knærne.

For å oppnå ett godt og langvarig resultat kreves det at behandlingen kombineres med individuelt tilpasset treningsøvelser

Mange som søker naprapat med kneproblemer kan slippe problemene og kan i alle fall utføre sidne daglige rutiner uten smerte.

Har du vondt i knærne, ta kontakt, så hjelper vi deg å komme frem til hva som gjør at du har vondt i knærne.